Sunday, May 19, 2013

Aku Manusia Biasa

Salam Alaik...

Aku Manusia biasa...
Semua manusia kat atas mukabumi Tuhan ni sama ja...
Punya hati, Punya jiwa, Punya rasa...
Yang membezakan cuma jenis darah, jenis bangsa, jenis agama...
Semua sama sahaja... Makhluk Tuhan Yang Maha Kuasa...
Ciptaan terunggul-Nya kerana manusia di kurnia akal...
Akal yang mampu menyebabkan manusia berfikir...
Berfikir tentang yg mana kebenaran dan yg mana sebaliknya...
Macam aku selalu ckp manusia semuanya sama...
SAMA...

Aku masih aku...
Sedikit pun tak pernah berubah...
Sesungguhnya aku mahu berubah, menjadi yg lebih baik...
Menjadi yang taat pada sang Pencipta...
Menjadi yang setia pada mereka yg melahirkan dan membesarkan...
Menjadi yang kasih pada mereka yg mengasihi...
Menjadi yang jujur atas ikatan persahabatan...
Menjadi pemimpin yang mampu memimpin pengikutnya...
Menjadi yang lebih baik...Itu yang pasti...

Aku mohon pada Tuhan...
Supaya memberi lebih hidayah, supaya lebih terang & tenang hati ini...
Aku mohon pada Tuhan supaya dipanjangkan umur, supaya mampu membalas jasa mereka yg pernah menabur bakti kepadaku...
Aku mohon pada Tuhan supaya dimurahkan rezeki, supaya tercapai hajat untuk pergi melawat negeri kelahiran para Nabi...
Aku mohon pada Tuhan supaya memberi kesihatan yang baik kpd mereka2 yang amat aku kasihi...
Sesungguhnya Engkau Tuhan yang Maha pemurah lagi Maha Pemberi...

Aku mahu bercerita soal hati...
Hati yg secara zahirnya tampak hebat..
Penampakan yg begitu bersemangat..
Yang kononya sangat berkepemimpinan...
Yang secara literasinya tabah dan kuat...
Namun, hati ini...
Secara batinya hanya Tuhan yang mengetahui...
Secara nuraninya sangat lemah...
Secara dalamnya tidaklah sekuat mana...
Kerana aku manusia biasa...

Sedih bercampur Kecewa...
Itu yang bermain dalam hati ini...
Bila kepercayaan diberi sepenuhnya...
Bila ku terlalu mengharapkan...
Bila ku mempertaruhkan semua...

Silap...
Itu silapnya diri aku...
Sebab aku terlalu degil, terlalu yakin dan terlalu mengharap...
Namun aku bersyukur sebab masih ramai yg berdiri dibelakangku..
Masih ramai yang memberi semangat kepadaku...
Masih ramai yg sudi memaafkanku...
Diatas kesilapanku dalam pemilihan beliau...

Mungkin ada hikmah...
Hikmah disebalik semua yg terjadi...

Selepas apa yg terjadi...
Aku lebih kenal sifat beliau...
Aku akan lebih berhati2 dalam mengenali hati budi...
Aku akan lebih faham keadaan sekeliling...
dan yang pasti...
Aku bersyukur kerana masih ada mereka2...
Mereka2 yang bersamaku dalam barisan kepimpinan satu ketika dahulu...
Mereka2 yang kuanggap lebih dari sekadar teman dan sahabat...
Mereka2 yang bersama denganku dikala suka dan duka...
Satu yang kupinta dari mereka2...
Supaya ukhwah yg dibina kekal selamanya...

Akhir kalam penulisan...
Aku minta maaf kepada semua...
Aku minta maaf andai keputusanku dulu memberi impak yg terlalu luar biasa...
Aku minta maaf andai kata2 aku dahulu buat kalian terasa...
Aku minta maaf andai perilaku dan gerak tubuh aku buat kalian menyampah...
Aku minta maaf kepada semua andai kerana keputusanku kalian semua berasa kesannya...

Sumpah...
Atas nama Tuhan yg satu...
Aku menyesal atas semua perbuatanku yg terdahulu...
Aku menyesal atas semua yang berlaku...
Aku sangat terkilan atas perbuatanya terhadap diriku...
Aku sangat berasa hati atas perbuatanya terhadap barisan kepimpinanku terdahulu...
Aku sangat kecewa kerana beliau bertindak sebegitu...
Sungguh...aku sangat terkilan...
Sekali lagi mahupun selamanya...
Aku akan tetap terus meminta maaf...
Meminta kemaafan daripada semua...
kerana dalam hal ini...
Aku sedar...Aku yg bersalah....

Aku mohon kemaafan dari kalian...
Maaf
_ikhlas dari hati_





1 comment:

chui ™ said...

beb everythings in this world happen have own reason , there no nobdy can change it now. only her herself, watever people talk about how mny time u say sorry it cant change nothing , just her can talk to herself to gve some new chance to herself :) buddy :)o worries u always the best in our heart :) let time give her space to change :)